تجلی نماد گردونه خورشید «مهرانه» در قالیهای ایل قشقایی
نویسنده
چکیده مقاله:
Fars is one of the most important areas in kilim rugs and carpet production in Iran. Among the important reasons for variety and multiplicity of kilim rugs in Fars era, is the fact that here Turks and Fars people live together. This article has focused on the motif of Swastika or Broken Cross (Mehraneh in Persian) in these hands-knitted products. This paper aims to study the symbolic language of this motif through the time and its appearance in Qashqa’i carpets. Due to the multiplicity of the appearance of this motif, the current paper is not only concerned with the language of this symbol and its implications in Qashqa’i hand-kitted products, but also the role of Mehraneh through time in different cultures and religions. Some semiotic means have been employed herein. From viewpoint of the objective of the research, this is a fundamental one which explains the characteristics of this motif by exploring and discovering truths, realities and gaining knowledge about this motif. However, this paper is descriptive and historical for its nature and method. In other words, the common and general characteristics of this motif can be explained and orderly described by using original and referable documents and evidences. Also it will be possible to study their specifications, consider the relations of variables (if necessary) and recognize the characteristics of Swastika motif and its application in Qashqa’i carpets. The sources are visual, verbal and written.
منابع مشابه
جامعهشناسی تاریخی نظام خانواده در ایل قشقایی
نظام عشایری قشقایی دارای تاریخی کهن است که در جهت شرایط زندگی کوچنشینی شکل گرفته است. خانواده کوچکترین واحد اجتماع و هستة اصلی ایل است که نظام طبقاتی حاکم بر آن در امر ازدواج نقش مهمی ایفا میکند. مرد دارای اقتدار و تصمیمگیرندة نهایی است و زن نیز در عین تابعیت، نقش تعیینکنندهای در مدیریت امور خانواده دارد. خانواده بهظاهر مستقل، اما نفوذ گروههای خویشاوند در ابعاد و جنبههای گوناگون آن کا...
متن کاملنگاهی به نماد خورشید در تمثیلات سهروردی
«خورشید» بهعنوان یک موضوع همیشه موردتوجه شاعران بوده است. در دورة آغازین شعر فارسی توصیفاتی که از خورشید ارائه شده است، تنها جنبة تصویرسازی دارد. در سدههای ششم و هفتم، خاقانی، عطار و مولانا بیش از دیگران به خورشید توجه نشان دادهاند.سهروردی (549 ـ 587 ﻫ . ق) ـ فیلسوف شهید و شهیر ایرانی ـ در آثار خود پیدرپی از تمثیلاتی استفاده کرده که حضور خورشید در آنها از نظر بسامد قابلتوجه است. این حضور چ...
متن کاملتجلی نقش خورشید خانم در قالی ایران
قالی ایرانی همواره تجلیگاه نقوش متعددی است. هر یک از این نقوش، بهگونهای از ابراز احساسات هنرمند طراح و یا بافنده بهره جسته و از زندگی اجتماعی، اعمال آیینی و تمایلات فرهنگی آنان تأثیر گرفته و ازاینرو حامل مفاهیم کثیری همانند بهشت عدن، جاودانگی، خیر و شر است. در میان نقوش متنوع، نگاره خورشید خانم که قدمتی دیرینه دارد، از نگارههای رایج در قالی است که در فرمهای شکسته، گردان و در نقاط گوناگون ...
متن کاملمطالعة تغییرات فرهنگی در میان قبایل ایل قشقایی در ایران
این مقاله عوامل مؤثر مهاجرت و تغییرات فرهنگی ایل قشقایی را که در حومة شهرها زندگی می کنند، بیان می دارد. قشقایی ها تنها گروه ترک زبان در بخش جنوب مرکزی ایران هستند که با فارس زبانان جنوب ایران از نظر فرهنگی متفاوتند. حدود یکصد هزار نفر از جمعیت ایل قشقایی هنوز کوچ نشین هستند. مردم ایل قشقایی که از نظر سوابق تاریخی و تولیدات دامی نقش مهمی را در سیاست و اقتصاد ایران ایفاء کردند، به وسیله مهاجرت ب...
متن کاملجامعه شناسی تاریخی نظام خانواده در ایل قشقایی
نظام عشایری قشقایی دارای تاریخی کهن است که در جهت شرایط زندگی کوچ نشینی شکل گرفته است. خانواده کوچک ترین واحد اجتماع و هسته اصلی ایل است که نظام طبقاتی حاکم بر آن در امر ازدواج نقش مهمی ایفا می کند. مرد دارای اقتدار و تصمیم گیرنده نهایی است و زن نیز در عین تابعیت، نقش تعیین کننده ای در مدیریت امور خانواده دارد. خانواده به ظاهر مستقل، اما نفوذ گروه های خویشاوند در ابعاد و جنبه های گوناگون آن کام...
متن کاملمفرش بافی در ایل قشقایی (با تاکید بر ساختار بافت)
Qashqai tribe is from the southern states of the country that the main profession of livestock and their women to be engaged in weaving. Depending on their nomadic life, some container weaving such as “mafrash” (bedding bag), saddlebag, “chante” (small bag), “joval” (storing sack), “tobre” (bag), “gashiglig” (bag for spoon) and “...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 9
صفحات 35- 48
تاریخ انتشار 2008-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023